Guatemala

DAG 13 – ONSDAG 25 MARS 2015
Tidlig opp! Klar for flere mayaruiner, i dag skulle vi besøke Quirigua.

Flotte forseggjorte monolitter og et område med interessant historie. Quirigua er et av de stedene som regnes å ha den største kunsten av
disse mayaruinene. Utskjæringene er dype, tyelige og fantastisk detaljerte.
20150124_172048
Etter besøket i Quirigua kjørte vi til Rio Dulce, og her ventet det en båt på oss.  Først dro vi til restauranten «Linda Vista», maten var nesten klar da vi kom dit siden vi hadde ringt på forhånd og bestilt det vi ville ha.

Etter lunsj satt vi oss i båten igjen og kjørte til Castillo de San Felipe. Et lite fort som hadde blitt brukt av spanjolene for å beskytte området mot
engelske pirater. Ved inngangen står det store skilt: Ingen våpen! Og det var oppbevaringsskap der man måtte legge fra seg pistoler om man hadde det med seg!
Kultursjokk?!
20150125_144302-1       20150125_143811

Etter besøkte på Castillo San Felipe tok båten oss tilbake til land der bussen ventet på oss, og vi kjørte mot Flores. Det var en lang tur, og vi
ankom ganske sent til hotellet, så etter en rask middag bar det rett i seng.

DAG 14 – TORSDAG 26 MARS 2015
Etter en god natts søvn gikk jeg til restauranten for å spise frokost.
Og her er det vel verdt å bruke litt tid på frokosten. Ikke fordi maten er noe spesiell, men fordi man kan mate krokodillen og skilpaddene som ligger
nede i vannet like nedenfor!
Vi dro til Tikal nasjonalpark, og vi hadde fantastisk vær, og vi fikk en flott rundtur i parken. Hele rundturen tar 3-3,5 timer.
Vi fikk se fantastiske pyramider og templer, og også trær , dyr og planter.
Etter rundturen gikk vi og spiste lunsj på en restaurant som ligger inne i parken. Der var det buffet med deilig mat, og forfriskende drikkevarer.

20150326_130754 20150326_130156 20150126_133626

20150326_131322

Så dro vi inn til Flores, her hadde vi god tid til å kikke oss rundt, og spise middag og slappe av før vi måtte dra til flyplassen.
Flyet skulle dra kl 20, så vi ville komme sent på hotellet, og ihvert fall ikke rekke noen restaurant.
Da vi kom til flyplassen måtte vi legge alt flytende i en ryggsekk som vi sjekket inn, solkremer, håndsprit, myggspray osv.
Men, store vannflasker får manta med seg, inn til flere faktisk. Flyet var en time forsinket. Vi gikk ombord i Avianca flyet, en ATR 72 med 68 seter, som skulle ta oss til Guatemala City.
Da vi kom frem til Guatemala City etter en times flytur, møtte bussen oss der. Sjåføren vår, Edgar hadde kjørt nedover
samme morgen. Vi kjørte mot Antigua, og vi var fremme sent på kvelden, nesten midnatt.
Jeg gikk og la meg og sovnet omgående, bare for å bli vekket noen minutter senere. Da var det den amorøse nordlendingen
som lurte på om det var en datamaskin på hotellet. Klokken halv ett på natten!!! Det kunne vente til neste morgen!

DAG 15 – FREDAG 27 MARS 2015
I dag stod Antigua på planen. Vi hadde enda en dag med flott vær, og vi hadde en fin spasertur i Antigua. De var begynt med
forberedelser til påskefeiring, og gaten ble dekorert med bilder laget i sagmugg i flotte farger.
20150327_121929 20150327_122005

Vi avsluttet med et besøk på Jade fabrikken, der vi fikk se hvordan jade ble slipt og laget til flotte smykker. I Guatemala har de
en helt spesiell jade i lilla som de oppdaget for kun 16-17 år siden.  Etter besøket på fabrikken fikk gjengen fri til å gjøre som de ville. Jeg dro til et marked og kjøpte meg en saks. Min hadde jeg jo
måtte ta farvel med på flyplassen i Amsterdam… Så gikk jeg til en sjokolade butikk der de laget hjemmelaget sjokolade inne på et lite kjøkken.
Fantastisk sjokolade i alle mulige varianter, kjempegodt!

Jeg møtte gruppen igjen etter noen timer og vi gikk til bussen og dro fra Antigua, og satt kursen mot Atitlan.

Vi gjorde et stopp på veien på en liten kro som heter Katok. Der solgte de lokale varer, honning og sauser. De hadde blant annet en grønn
chilisaus som så spennende ut, så jeg kjøpte med meg en flaske. Alltid morsomt å komme hjem med noe litt annerledes.

Ut på ettermiddagen kom vi frem til hotellet vårt. Et fantastisk hotel som lå helt nede ved Atitlan sjøen, omringet av mektige vulkaner..
Fremdeles var det nydelig vær og ikke en sky på himmelen. Jeg gikk ut i jacuzien og lot meg synke ned i det varme vannet, fikk slappet
av og nyte det vakre synet av sjøen og vulkanene.

20150128_075536
Så var det å ta seg en dusj før vi skulle samles til en felles middag kl 19. Først tok vi en drink i baren, og så spiste vi middag i restauranten.
Det ble en hyggelig avskjedsmiddag, med både taler og vitser.

DAG 16 – LØRDAG 28 MARS 2015
I dag var det virkelig luksus! Vi skulle ikke dra før kl 09.30, så jeg kunne sove lenge!
Jeg spiste en deilig frokost og nøt utsikten mot vulkanene og sjøen før jeg tok meg en spasertur i hagen. Hotell Atitlan har en hage som er ulikt
noe annet jeg noengang har sett. Fantastiske trær, blomster og planter.

20150328_082103 20150328_083107
Vi kjørte med båt til San Juan La Laguna som lå en halvtiems tur unna.
Da vi kom dit tok vi tuk-tuk opp til et kvinnekollektiv som består av 22 mayakvinner.
De lever av å produsere sin eget bomull som de farger med naturlige planter, spinner til garn og vever til forskjellige stoffer som de laget
duker, vesker, putetrekk osv av.
Vi fikk en presentasjon i hvordan prosessen er, og etterpå fikk vi mulighet til å kjøpe med oss hjem noen av disse flotte håndarbeidene.
Jeg synes at mennesker som produserer noe og satser for å komme seg ut av fattigdommen er noe det står respekt av.
20150128_104413

Etterpå gikk vi en tur gjennom byen før vi igjen kom ned til kaiområdet.
Vi kjørte tilbake til Panajchel, og der hadde alle fri til å shoppe og gjøre det de ville, og tid til å spise lunsj.
Vi møtte alle igjen utenfor en cafe i enden av gaten, La Casa Blanca og bussen kom og hentet oss. Vi kjørte til Guatemala City,
og utpå kvelden kom vi frem til hotellet vårt.  To og en halv uke på farten begynte å merkes, så jeg bestilte roomservice og hadde en stille og rolig kveld på rommet.

DAG 17 – SØNDAG 29 MARS 2015
Deilig å kunne sove lenge. Vi skulle ikke dra før kl 11.00. Det var bra frokost underholdning på hotellet! Servitørene i restauranten
var som Manuel i Fawlty Towers!  Sprang rundt småstresset og ville i blikket. Veldig komisk!
Jeg så at det var et spa på hotellet så jeg sjekket om det var en frisør der, og det var det!Frisør opplevelsen var også noe for seg.
Damene skravlet i vei, og så kom det en dame som jobber på hotellet.
Hun ville gifte meg bort til en sønn som bodde i USA, han var bare 29 år. Haha!
Ellers kunne hun også ordne meg jobb på Guatemalansk tv. Hun mente jeg ville slå an på tv skjermen.
Klippen ble bra og jeg var godt fornøyd, både med klippen, og prisen på 20 USD.

Jeg gikk og møtte gjengen for siste gang og vi dro med buss til flyplassen.
Først fly til Mexico. Der hadde vi kun to timer, så selvsagt ble både jeg og en av de andre gjestene stoppet i tollen og måtte åpne kofferten.
Det hadde vi tid til. Det var elendig skiltet på flyplassen, og svett og småstresset kom vi endelig frem til innsjekkingen til KLM. Vi var de siste.

Turen fra Mexico til Amsterdam gikk fint, alt var i rute. Ved gaten i Amsterdam tok jeg farvel med gjengen, og våre veier skiltes.  Jeg håper og tror alle kom hjem med mange hyggelige minner og inntrykk fra en fantastisk tur. Det gjorde i hvert fall jeg 🙂

Categories: Uncategorized | Legg igjen en kommentar

Innleggsnavigasjon

Legg igjen en kommentar

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.

